VELKOMMEN INN....

Livet handler om så mye, og når du har levd noen år har du samlet deg mye rikdom i form av erfaringer, kunnskaper, opplevelser, prøvelser, egenskaper og historier som kan være morsomme å dele med andre. Her vil jeg dele med dere av mine livserfaringer....

mandag 31. januar 2011

Kokosboller og mintkuler...

Har løst på no godt om da´n.... Og på diverse blogger ser jeg at jeg ikke er den eneste - så det er mye herlig inspirasjon å få!!!
Sjekk ut en av mine favoritt-bloggere - flink og kreativ jente!!
http://fristendelavkarbo.wordpress.com/

Først i går prøvde jeg meg på kokosboller

Ingredienser;

  • 4 plater gelatin
  • 4 eggehviter
  • 1/2 dl sukrinmelis
  • 1 ts vaniljepulver
  • kokos til pynt og underlag
  • 1-2 plater sjokolade 70% (ca 200 gram)
  • 1 ts cocosa extra virgin pr sjokoladeplate

Fremgangsmåte;
  • legg gelatinplatene i en skål med kaldt vann i ca 5 minutter
  • pisk eggehvitene stive
  • tilsett sukrinmelis og vaniljepulver
  • smelt gelatinen - jeg la de i en plast bolle som jeg satte i oppvaskkummen med varmvann i - løste seg fort opp
  • tilsett gelatinen i tynn stråle mens du visper
  • ta massen i en plastpose, klipp hull i hjørnet og sett små topper på et matpapir som det er drysset kokos på (for at det ikke skal feste seg)
  • sett toppene kaldt
  • smelt sjokoladen - tilsett cocosa
  • pass på så ikke sjokoladen er for varm når den skal helles over kokostoppene
  • jeg brukte en t-skje og helte over bollene da jeg synes det var vanskelig å holde de og dyppe de i sjokoladen - det ble så klinete.....
  • dryss på kokos og sett kokosbollene kaldt igjen
  • nyyyyyt......




Dommen falt raskt - Ella syntes det smakte godt, som vanlige kokosboller. Erling savnet kjeksen under, fordi det var litt vanskelig å spise de uten å kline. Kanskje skulle jeg laget de litt mindre slik at man putter hele i munnen med en gang..... Det får jeg prøve neste gang!!!


Så skulle jeg prøve meg på mintkuler - jeg er ille ille glad i after eight - fortærer gjerne en hel pakke alene på noen timer....Og jaggu så har favoritt-bloggern min også prøvd seg på det!!!
http://fristendelavkarbo.wordpress.com/

Jeg hadde ikke de samme ingrediensene som hun brukte så jeg måtte være litt kreativ...

Ingredienser;

  • 3/4 dl sukrinmelis
  • 5 dråper pepermynte
  • 2 ss kokosmelk
  • ca 1 plate sjokolade 70%
Fremgangsmåte;
  • bland sammen melis, pepermynte og kokosmelk raskt
  • sett til kjøling - så det stivner litt
  • lag små "mynter" og sett på matpapir
  • sett kaldt mens du smelter sjokoladen
  • avkjøl sjokoladen noe - hvis ikke vil "myntene" smelte...
  • dypp "myntene " godt i sjokoladen og sett tilbake på matpapiret
  • settes kjølig hvis du rekker det før de er spist opp



Dommen har falt.....godt for en med søtsug. Har lyst til å prøve med fløte slik den originale oppskriften er, også kanskje prøve et annet søtningsmiddel. Sukrin kan selv om det er melis føles litt "knasete"....







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar